Program realizowany przez:
O projekcie
O projekcie
Cyfrowa szkoła? Brzmi świetnie! Trudno jednak taką stworzyć, a jeszcze trudniej w niej mądrze uczyć. Nawet najnowocześniejszy sprzęt nie poprawi jakości kształcenia, jeśli nie będzie go używał odpowiednio przygotowany nauczyciel.
Głównym celem programu Aktywna edukacja jest wyposażenie dyrektorów szkół i nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne, by wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) przyniosło jak największy pożytek. Uczestnicy programu poznają rozwiązania metodyczne i organizacyjne pozwalające wykorzystać nowoczesny sprzęt w taki sposób, by jak najlepiej wspierał proces nauczania i uczenia się uczniów.
Kto?
Program Aktywna edukacja jest prowadzony w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przeszkolą i szkołach współfinansowanego”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, natomiast Centrum Edukacji Obywatelskiej pełni rolę partnera odpowiedzialnego za stronę merytoryczną.
Dlaczego?
- Ogromny postęp technologiczny, jaki zaszedł w ostatnich latach, każe zastanowić się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać narzędzia TIK w edukacji. Wielość możliwości sprzętowych i programowych powoduje, że trudno jest wybrać najlepsze rozwiązania, a następnie wdrażać je z pożytkiem dla procesu nauczania i uczenia się uczniów.
- Dzieci i młodzież coraz wcześniej zapoznają się z nowoczesnymi technologiami. Szybkie komputery, szerokopasmowy dostęp do internetu czy technologie mobilne są dla nich codziennością. Szkoły nie mogą ignorować, ani tym bardziej powstrzymywać zachodzących zmian. Mogą jednak wykorzystać je z pożytkiem dla edukacji.
- W unijnej perspektywie finansowej na lata 2014–2020 planowane są istotne środki na cyfryzację szkół. Zakup sprzętu informatycznego wiąże się z dużymi wydatkami i wynikającą z tego ogromną odpowiedzialnością. By zdobyć, a następnie efektywnie wykorzystać dotacje, trzeba przede wszystkim właściwie określić potrzeby szkoły w tym zakresie.
Dla kogo?
Nasze działania kierujemy do nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjalnych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w swojej pracy. W latach 2013–2015 planujemy udzielić wsparcia 19 000 nauczycieli z całej Polski.
Prowadzimy działania zarówno dla nauczycieli indywidualnych, jak i całych szkół. Naszym najważniejszym kursem jest Cyfrowa ścieżka przeznaczona dla zespołów składających się z dyrektora, koordynatora szkolnego oraz koordynatorów przedmiotowych. Więcej informacji o Cyfrowej ścieżce oraz poszczególnych kursach dodatkowych można znaleźć na podstronach wymienionych w zakładce o programie. Szczególnie zachęcamy do zapoznania się z opisem wsparcia dla zespołów szkolnych.
Co?
Wszystkie nasze działania koncentrują się wokół czterech głównych problemów:
- Sprzętu, co oznacza, że chcemy przygotować szkoły do przemyślanego określania potrzeb w zakresie zakupów nowych narzędzi informatycznych oraz jak najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów już posiadanych.
- Organizacji, czyli wypracowania i wdrożenia rozwiązań sprawiających, że narzędzia TIK będą stanowić rzeczywiste wsparcie działania szkoły, a nie bardzo kosztowne utrudnienie.
- Metodyki, co stanowi dla nas zagadnienie najistotniejsze. Nowoczesne technologie same w sobie nie przyczyniają się do poprawy jakości kształcenia. Wykorzystywane jedynie jako urozmaicenie lekcji czy sposób na skupienie uczniów uwagi nie spełniają swojej roli edukacyjnej. W programie Aktywna edukacja pokazujemy, jak narzędzia TIK mogą wspomóc nauczyciela w skutecznym nauczaniu.
- Współpracy – zarówno między nauczycielami w obrębie jednej szkoły, jak i międzyszkolnej. W ramach programu chcemy zachęcać nauczycieli do wymiany wiedzy i doświadczeń, w szczególności do dzielenia się dobrymi praktykami wykorzystania TIK.
W jaki sposób?
W naszych różnych działaniach stosujemy różnorodne metody wsparcia nauczycieli biorących udział w programie. W najbardziej rozbudowanym kursie Cyfrowa ścieżka przeznaczonym dla zespołów szkolnych proponujemy kurs internetowy, warsztaty wymiany doświadczeń, możliwość udziału w konferencjach programowych oraz dostęp do bazy dobrych praktyk i samouczków. Podstawą kursów skróconych jest szkolenie e-learningowe wzbogacone o np. webinaria.
- Kurs internetowy
Nauczyciele biorący udział w programie wezmą udział w interaktywnym kursie e-learningowym. W trakcie kursu uczestnik zapoznaje się z materiałami dydaktycznymi przeznaczonymi dla jego roli w programie, a w Cyfrowej ścieżce również realizuje opisane w kursie zadania i przedstawia ich efekty.Platforma kursu sprzyja również komunikacji między nauczycielami, co pozwala na bieżąco wspólnie omawiać wątpliwości i problemy związane z wykonywanymi zadaniami. Uczestnicy kursów otrzymują również wsparcie od mentorów oraz kierowników kursów. - Wymiana doświadczeń
Uczestnicy kursu Cyfrowa ścieżka zostaną podzieleni na lokalne zespoły wymiany doświadczeń. Każdy taki zespół spotka się dwukrotnie podczas trwania danej edycji programu, co pozwoli nauczycielom na wymianę wiedzy i doświadczeń związanych z wprowadzaniem i stosowaniem TIK w edukacji. Stworzone zespoły w przyszłości będą mogły pełnić role ośrodków wspierających dla innych nauczycieli. W kursach skróconych zapewniamy inne możliwości wymiany doświadczeń. Szczególnie ciekawe są webinaria, czyli interaktywne wideokonferencje, które prowadziliśmy w kursie Idę dalej, a teraz planujemy szerzej wykorzystać je również w innych kursach. - Konferencje programowe
W każdej edycji programu odbędą się konferencje w Warszawie – na początku, w połowie i na zakończenie edycji. O ich terminie i szczegółowym programie będziemy informować wszystkie szkoły uczestniczące w programie, odpowiednio wcześniej drogą mailową. Udział w nich nie jest obowiązkowy, rejestracja odbywa się przez internet, obowiązuje kolejność zgłoszeń. - Dobre praktyki
W ramach programu Aktywna edukacja gromadzimy, opracowujemy i udostępniamy tzw. dobre praktyki, tj. przykłady ciekawego i skutecznego zastosowania TIK w edukacji. Wymiana dobrych praktyk stanowi ważny element założonego przez nas systemu współpracy między nauczycielami – chcemy, by nawet po zakończeniu programu opracowane materiały mogły służyć polepszaniu jakości kształcenia. - Poradniki TIK i samouczki
Chociaż program nie jest skoncentrowany na sprzęcie, tzn. nie przewiduje nauki obsługi urządzeń oraz stosowania konkretnych programów i aplikacji, zapewniamy nauczycielom interaktywne samouczki dostępne na różne platformy. Pozwolą one samodzielnie poznać narzędzia, które można z powodzeniem zastosować na lekcjach. - Publikacje książkowe
Dla naszych uczestników przygotowaliśmy szereg publikacji z zakresu skutecznego nauczania oraz stosowania TIK w edukacji. Będziemy je bezpłatnie kolportować wśród szkół biorących udział w programie oraz uczestników poszczególnych kursów.
Oprac. FM
Grafikę Nauczyciel zaprojektował Juan Pablo Bravo z The Noun Project. Licencja CC BY 3.0.