Program realizowany przez:
E-portfolio – opis kursu
E-portfolio – opis kursu
Kurs UCZNIOWSKIE E-PORTFOLIO przygotowuje nauczycieli do wprowadzenia na zajęciach szkolnych metody elektronicznej teczki. Uczniowie, którzy znakomicie funkcjonują w cyfrowym świecie mogą w stosunkowo łatwy dla nich sposób stworzyć swoje e-portfolio dokumentujące naukę w szkole. Gromadzone w czasie rezultaty ich pracy, dostępne online dla wybranych grup osób, będą stanowiły punkt odniesienia do refleksji, motywację do zmian, ale i powód do dumy z realizacji zamierzonych celów. Cyfrowa forma portfolio pozwala na łatwy dostęp, możliwość modyfikacji treści i dostosowanie ich do potrzeb odbiorcy.
Celem kursu jest przygotowanie nauczycieli do wprowadzenia metody elektronicznego portfolio w klasie/na zajęciach z uczniami.
Kurs rozpoczął się 1 grudnia 2014 i potrwa do maja 2015.
Efekty kształcenia
Nauczyciel:
- planuje pracę z e-portfolio na zajęciach szkolnych,
- wspiera uczniów tworzących e-portfolio na poziomie celów, treści i narzędzi,
- monitoruje pracę uczniów i udziela im informacji zwrotnej,
- ocenia pracę uczniów,
- organizuje prezentację e-portfolio.
Program kursu
Moduł I. O kursie
Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:
- zna cele i program kursu
- poznał organizację pracy w kursie oraz zasady zaliczenia szkolenia
- zapozna ł się z harmonogramem szkolenia
- współpracuje z moderatorem oraz z innymi uczestnikami kursu
Zawartość modułu:
- Program kursu.
- Zasady pracy.
- Zasady oceniania.
- Harmonogram kursu.
- Organizacja pracy.
- Integracja prowadzących i uczestników szkolenia.
Moduł II. Wprowadzenie do e-portfolio
Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:
- wskazuje cechy e-portfolio,
- definiuje cyfrowe dowody uczenia się i pomaga uczniowi je wybrać,
- wybiera narzędzia TIK zgodne z potrzebami i możliwościami grupy,
- wspiera uczniów przy tworzeniu i wyborze elementów e-portfolio,
- planuje wykorzystanie e-portfolio w pracy z uczniem.
Zawartość modułu:
- Definicje e-portfolio.
- Różnice między funkcjami i rodzajami e-portfolio.
- Elementy e- portfolio: dowody uczenia się.
- Przykłady realizacji e-portfolio w różnych narzędziach.
Moduł III. Ocenianie e-portfolio
Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:
- projektuje sposób oceny e-portfolio w swojej klasie/grupie uczniów,
- określa kryteria oceny e-portfolio w swojej klasie/grupie uczniów,
- wybiera elementy e-portfolio podlegające ocenie,
- wybiera narzędzia i aplikacje pomocne w ocenie uczniów.
Zawartość modułu:
- Przedmiot oceny.
- Kryteria oceny.
- Ocena wzajemna.
- Ocena kształtująca i sumująca.
- Jakość e-portfolio i jakość dowodów uczenia się.
Moduł IV. Tworzenie e-portfolio
Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:
- planuje najważniejsze składowe e-portfolio zgodnie z jego celem,
- proponuje rozwiązania sprzyjające rozwojowi e-portfolio w klasie,
- udziela wsparcia uczniom podczas rozwijania e-portfolio.
Zawartość modułu:
- Własność e-portfolio.
- Tworzenie e-portfolio: produkt i proces.
- Organizacja pracy podczas tworzenia e-portfolio.
- Prawa autorskie w e-portfolio.
- Monitorowanie pracy .
- Refleksja w praktyce.
Moduł V. Prezentacja e-portfolio
Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:
- wskazuje cechy e-portfolio prezentacyjnego,
- planuje przygotowanie e-portfolio do celów prezentacyjnych,
- weryfikuje kryteria oceny prezentacji e-portfolio,
- planuje organizację prezentacji e-portfolio uczniowskiego.
Zawartość modułu:
- Cechy e-portfolio prezentacyjnego.
- Organizacja prezentacji.
- Narzędzia do tworzenia prezentacji.
- Inspiracje.
Moduł VI. Podsumowanie
Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:
- dostrzega różnice oraz związki między e-portfolio rozwojowym a innymi typami e-portfolio,
- zna instytucje propagujące e-portfolio w Polsce i na świecie oraz projekty związane z tym tematem,
- sięga do publikacji poszerzających wiedzę i umiejętności w zakresie e-portfolio.
Zawartość modułu:
- Wartość e-portfolio refleksyjnego (rozwojowego).
- E-portfolio w Polsce i na świecie.
- Kilka pytań na zakończenie.
- Źródła i publikacje, do których warto sięgnąć.