Program realizowany przez:
Cyfrowa ścieżka – role w programie
Cyfrowa ścieżka – role w programie
Zależnie od pełnionej funkcji uczestnicy kursu Cyfrowa ścieżka prowadzonego w ramach Aktywnej edukacji mają różne zadania. Uczestnicy zajmują różne miejsce w strukturze wsparcia i wymiany doświadczeń w programie. Poniżej znajdziesz opis poszczególnych ról.
Przeczytaj o zadaniach:
1. Koordynatora przedmiotowego ►
2. Koordynatora szkolnego ►
3. Dyrektora ►
4. Moderatora ►
5. Trenera ►
► Koordynatorzy przedmiotowi
To najliczniejsza grupa uczestników. Ich rola polega na wprowadzaniu TIK w nauczaniu przedmiotowym. Ich celem jest wypracowanie, wymiana i upowszechnianie najlepszych praktyk związanych z użyciem TIK w metodyce danego przedmiotu. Wraz z dyrektorami i koordynatorami szkolnymi tworzą szkolny zespół TIK.
Koordynator przedmiotowy otrzymuje wsparcie od:
- moderatora, który jest jego mentorem podczas kursu e-learningowego.
Koordynator przedmiotowy wspiera:
- innych nauczycieli tego samego lub pokrewnych przedmiotów we wprowadzaniu TIK do praktyki szkolnej.
Koordynator przedmiotowy współpracuje z :
- koordynatorem szkolnym i dyrektorem w opracowaniu planu wdrażania TIK w szkole.
Zadania koordynatora przedmiotowego to:
- udział w odpowiednim kursie e-learningowym,
- udział w stacjonarnych warsztatach wymiany doświadczeń (dwa 5-godzinne spotkania na żywo).
- Koordynator przedmiotowy ma również prawo do:
- udziału w jednej z konferencji programu Aktywna edukacja, które odbędą się w Warszawie.
► Koordynatorzy szkolni
W każdej szkole biorącej udział w programie jest koordynator szkolny. Wraz z dyrektorem oraz koordynatorami przedmiotowymi tworzy szkolny zespół TIK. Jego zadaniem jest rozpoznanie potrzeb szkoły w zakresie TIK, optymalizacja wykorzystania sprzętu już posiadanego oraz planowanie dalszych etapów wprowadzania nowych technologii.
Koordynator szkolny otrzymuje wsparcie od:
- moderatora, który jest jego mentorem podczas kursu e-learningowego.
Koordynator szkolny wspiera:
- dyrektora szkoły w opracowaniu planu wdrażania TIK w szkole,
- innych nauczycieli w zakresie skutecznego stosowania TIK w nauczaniu.
Koordynator szkolny współpracuje z :
- koordynatorami przedmiotowymi w ramach szkolnego zespołu TIK
Zadania koordynatora szkolnego to:
- udział w odpowiednim kursie e-learningowym,
- udział w stacjonarnych warsztatach wymiany doświadczeń (dwa 5-godzinne spotkania na żywo).
Koordynator szkolny ma również prawo do:
- udziału w jednej z konferencji programu Aktywna edukacja, które odbędą się w Warszawie.
► Dyrektor
Dyrektor zgłasza szkołę do udziału w programie, jednak na tym jego rola się nie kończy. Mimo że wiemy, jak bardzo zajętą jest osobą, chcemy, żeby aktywnie uczestniczył w procesie zmian, jaki zachodzi w jego szkole.
Dyrektor otrzymuje wsparcie od:
- moderatora, który opiekuje się platformą wymiany doświadczeń dyrektorów oraz prowadzi stacjonarne warsztaty wymiany doświadczeń,
- koordynatora szkolnego, który pomaga mu w wyborze sprzętu komputerowego oraz w zarządzaniu nim.
Dyrektor wspiera:
- nauczycieli ze swojego zespołu szkolnego w wykonywaniu zadań w programie.
Dyrektor współpracuje z :
- innymi dyrektorami podczas stacjonarnych warsztatów wymiany doświadczeń oraz na internetowej platformie wymiany doświadczeń.
Zadania dyrektora to:
- nadzór nad nauczycielami ze szkoły zgłoszonymi do udziału w kursie Cyfrowa ścieżka,
- udział w stacjonarnych warsztatach wymiany doświadczeń (dwa 5-godzinne spotkania na żywo).
Dyrektor ma również prawo do:
- udziału w jednej z konferencji programu Aktywna edukacja, które odbędą się w Warszawie.
► Moderator
Moderator to nauczyciel doświadczony w zakresie wprowadzania i wykorzystania TIK w szkole, który dzieli się swoją wiedzą z innymi uczestnikami programu.
Moderator otrzymuje wsparcie od:
- trenera opiekującego się nim podczas kursu e-learningowego oraz szkoleń stacjonarnych.
Moderator wspiera:
- koordynatorów przedmiotowych i szkolnych oraz dyrektorów podczas kursu e-learningowego i stacjonarnych warsztatów wymiany doświadczeń, jeśli opiekuje się taką grupą.
Moderator współpracuje z :
- innymi moderatorami, jeśli jest taka potrzeba.
Zadania moderatora to:
- udział w kursie e-learningowym dla moderatorów,
- udział w dwóch 3-dniowych szkołach moderatorów oraz warsztatach i konferencjach,
- organizowanie i moderowanie dwóch stacjonarnych warsztatów wymiany doświadczeń, jeśli zostanie mu przydzielona grupa,
- koordynacja wymiany informacji między szkołami,
- wspieranie nauczycieli w zbieraniu, wymianie i gromadzeniu dobrych praktyk.
► Trener
Trenerzy zostali wybrani spośród uczestników Aktywnej edukacji oraz innych programów prowadzonych przez CEO. Są to więc praktycy ze sporym doświadczeniem w nauczaniu i wdrażaniu TIK w szkołach. Ich podstawowym zadaniem jest upowszechnianie wiedzy o skutecznym wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji oraz wspieranie innych nauczycieli.
Trener otrzymuje wsparcie od:
- zespołu programu Aktywna edukacja.
Trener wspiera:
- moderatorów podczas szkoły moderatorów oraz kursu e-learningowego,
- pozostałych uczestników programu, np. podczas konferencji Aktywnej edukacji.
Trener współpracuje z :
- innymi trenerami oraz pracownikami programu Aktywna edukacja.
Zadania trenera to:
- udział w szkole trenerów w trybie stacjonarnym i e-learningowym,
- prowadzenie prezentacji i warsztatów podczas konferencji Aktywnej edukacji,
- prowadzenie zajęć podczas szkoły moderatorów,
- mentorowanie w kursie e-learningowym dla moderatorów,
- moderowanie sieci współpracy koordynatorów.
Oprac. FM
Grafika Rozmowa została zaprojektowana przez Hedie Assadi Joulaee z The Noun Project. Licencja CC BY 3.0.